Krize vyvolala mezi českými podnikateli nedůvěru. Firmy si nyní mnohem důkladněji než v minulosti prověřují své obchodní partnery, aby zjistili, zda dostanou za své služby zaplaceno a zda to bude včas.
Agentury, které hodnotí finanční zdraví firem, tak zažívají rozmach. V Česku totiž panuje taková nedůvěra, že překonává i dobré zkušenosti z předchozí spolupráce, konstatuje zpravodajský server idnes.cz. „V minulosti si firmy nechaly spíše zkontrolovat nové zákazníky a jen výjimečně prověřovaly ty staré. Nyní si u nás objednávají průzkum celého portfolia klientů,“ vysvětluje ředitelka finanční informační společnosti Dun & Bradstreet Alena Seoudová.
Podle lidí z branže tak bylo možné předpovědět například krach cestovní kanceláře Tomi Tour. „Měli malý tok kapitálu, nepřiměřený počet zaměstnanců a v jejich okolí se vyskytovalo vysoké procento nezdravých firem,“ jmenuje rizikové faktory ředitel informační společnosti Creditinfo Czech Republic Michael Babka.
Obraz o serióznosti firmy si lze udělat iz veřejně přístupných databází. Z účetních závěrů (www.justice.cz) lze vyčíst například ziskovost a zadlužení, vyplatí se prověřit i seznam dlužníků na stránkách zdravotních pojišťoven. Některé agentury sbírají i údaje o tom, jak včas firmy platí faktury. Tyto informace získávají například od kurýrních služeb, velkoobchodních firem nebo společností, které zajišťují rozvoz zboží. Výměnou za tyto informace dostanou přístup do databáze, kde se mohou přesvědčit, jak jejich potenciální klienti platí jiným. Partnerům se špatným hodnocením pak firmy nedodávají zboží a služby na fakturu, ale žádají zaplatit předem.